Vasta-alkajan opas


Viimeksi muutettu 25.12.2015/JTu

Sisällys:
Aloitus
Ajanottamisen perustemput
Perustiedot
Lähtöajat
Urheilijan valinta
Ajan hyväksyntä
Takaisin ExTimen ohjesivulle


Aloitus

ExTime asennetaan tietokoneelle joko asennuspaketin avulla tai kopioimalla pelkkä ExTime.exe ohjelmalle varattuun kansioon. Asennuspaketti rakentaa ExTimelle oman kansion ja sinne muutaman alikansion ja kopioi ohjelman suoritukselle välttämättömän ExTime.ini tiedoston paikalleen samaan kansioon exe-tiedoston kanssa. ExTime.ini-tiedostossa on tallessa ohjelman seura-avain, jota ilman ohjelma ei toimi. Seura-avaimessa on ohjelman ostaneen seuran nimen lisäksi koodattuna myös ohjelman käyttöajan pituus. Jos extime.ini tiedostoa ei löydy ExTimen oletuskansiosta tai siellä oleva seura-avain on vanhentunut ei ExTime käynnisty. Kokeiluja varten saa minulta testiavaimen, jolla voi kokeilla ExTimeä ennen ostopäätöksen tekemistä.

Ohjelma käynnistyy joko työpöydän ikonia klikkaamalla (ikonissa tulee olla oikea työkansio) tai kansiossa olevaa ohjelman nimeä klikkaamalla. Ja jos ohjelma on asennettu asennuspaketista, myös kisatiedoston nimeä (*.dat loppuinen tiedosto) klikkaamalla ExTime avaa heti kyseisen kisatiedoston. Kisatiedosto voidaan myös raahata ja pudottaa aukiolevan ExTimen näyttöön.

ExTime varaa F1-, F2- ja F10-toimintanäppäimet omaan käyttöönsä, joka tarkoittaa sitä, että olipa näytössä mikä tahansa ohjelman käyttämä erillinen apuikkuna niin aina F10-näppäimen painallus synnyttää näytön aika-sarakkeelle näppäinpainallushetken aikaleiman.

Tämän ohjeen alkuun


Ajanottamisen perustemput

ExTimen avautuessa tulee esiin tyhjä näyttö, jonka ylärivillä on 11 kappaletta menuja ja niiden alapuolella 19 kappaletta ikoneita, joista voidaan myös käynnistää osa ohjelman toiminnoista. Kun hiirellä osoittaa ikonia, ExTime näyttää siihen liitetyn toiminnon. Näytön alaosassa pyörii tietokoneen kellon kautta laskettu kilpailuaika.

Aluksi voidaan kokeilla tietokoneen kellon toimivuutta, painamalla F10-näppäintä näytön vasempaan reunaan tulee tietokoneen kellon senhetkinen aika. Aikaa ennen on sen järjestysnumero (1:) ja sen perässä ajan tunnus, eli aikakanava (N). Kelloaika on sadasosina (18.07.44,01). Samankaltainen aika saadaan myös oikeanpuoleisinta ikonia klikkaamalla, nyt ajan tunnuksena on T. Voit kokeilla nopeuttasi tekemällä ajat samaan aikaan, sekä näppikseltä että hiireltä. Ajat tulevat vasempaan reunaan nousevaan järjestykseen, järjestysnumero ei ole aina välttämättä nouseva, jos ajat eivät tule numerojärjestyksessä. Ajat tulevat yleensä tietokoneeseen liitetyltä kellolaitteelta, tunnistimien lukijalta tai vaikkapa tietokoneen pelitikun (joystick) näppäimiä paineltaessa.

Tarpeeton kelloaika saadaan pois klikkaamalla sitä hiirellä ja painamalla DEL-näppäintä ja vastaamalla poiston varmistukseen myöntävästi. Osoittamalla aikaa ja painamalla hiiren oikeaa näppäintä, voidaan aika poistaa valitsemalla näkyvästä alimenusta ylin vaihtoehto, Poista tämä aika. Nyt ei varmistuskysymystä kysytä, kuten ei myöskään näppäinyhdistelmällä CTRL + F9, sekin poistaa aktiivisen ajan kyselemättä varmistuksia.

Aktiivinen aika ja/tai kilpailija on keltaisella taustavärillä merkitty aika, nuolinäppäimiä alas ja ylös painamalla voidaan aika valita ilman hiirtä. Näytön rivit voidaan tiivistää painamalla HOME-näppäintä tai valitsemalla 7. ikoni vasemmalta, se kysymysmerkkiä ennen oleva. Tiivistys poistaa näytöltä tyhjät rivit sekä kilpailijoille merkityt ajat ja laskee rivinumerot uudelleen.

Tämän ohjeen alkuun


Perustiedot

ExTimen ikkunan otsikossa on käynnissä olevan kilpailun nimi ja jos kilpailua ei ole avattu, ikkunassa näkyy vain työkansion nimi.

Vanha kilpailu avataan Kilpailut-valikon toiminnolla Kilpailutiedoston luku. ExTime asentuu muutaman testikilpailun kanssa, niitä voit harjoitellessa käyttää. Viimeksi avattu kilpailu näkyy saman Kilpailut-valikon alimmalla tai toiseksi alimmalla rivillä, jos alin rivi on varattuna viimeksi tallennetun kilpailun nimelle.

Uusi kilpailu avataan Kilpailut-valikon toiminnolla Aloita uusi kilpailu. Esiin tulevaan kilpailujen sarjatietoikkunaan annetaan kilpailun tunnus ja nimi, sekä tarvittaessa myös muitakin tietoja, kuten käytetty kilpailutapa, ilmoittautumismaksut, jne. Kaikkia tietoja voidaan myöhemmin muuttaa. Tärkeä tieto on rasti kohdassa Aika määrää sijoituksen. Jos se puuttuu, kilpailu on luonteeltaan pistekilpailu. Jos kohdassa Pikaluistelun lisätiedot on rasti, mm. matkat käsitellään metreinä.

Kilpailuun on perustettava vielä sarjat, ennenkuin itse urheilijoita voidaan lisätä. Sarjat lisätään Muutokset-valikon ensimmäisellä toiminnolla, Sarjatiedot. Tämä ikkuna on aluksi tyhjä, koska sarjoja ei ole. Alaosan napilla Uusi sarja saadaan näkyviin sarjatietojen ikkuna. Sarjan tunnukseksi on annettava 2-6 merkkiä pitkä tunnus. Yleisin ja paras tapa on suunnistuksesta ja hiihdosta tuttu lyhenne, jossa alussa on sukupuoli (M tai N) ja sitten kahdella numerolla ikäluokka (18, 16 tai YL). Tästä (M18) ExTime osaa napilla Rakenna oletusnimi tehdä sarjan nimen automaattisesti ja myös seuraavan uuden sarjan lisäyksessä ehdottaa jo seuraavaa sarjan tunnusta. Muita tietoja ei sarjasta tarvitse välttämättä antaa. Lähtöajat ja lähtövälit voidaan määritellä vasta arvontavaiheessa, jos ne ovat tarpeen.

Sarjat kannattaa perustaa kilpailujärjestyksessä. Jos järjestystä halutaan muuttaa, asetetaan sarjan tietojen Tunnus-välilehdellä uuden paikan mukainen numero ja vaihdetaan sarja siihen paikkaan napilla Vaihda.

Nyt vasta voidaan lisätä kilpailijat. Ne voidaan lisätä monella eri tapaa, Excelin csv-tiedostoista, sähköposteista leikkaa/liimamalla, lajijärjestöjen lisenssitiedostoista valitsemalla tai vanhoista ExTime-kilpailuista. Näin alussa helpoin tapa on lisätä kilpailijat valikon Ilmoittautumiset näytöllä Massakilpailujen ilmoittautuminen. Tässä näytössä ei oleteta kilpailijan tarvitsevan mitään kilpailulisenssiä, vaan kaikki halukkaat saavat kilpailla. Näytön ylimmästä listasta valitaan ensin sarja, johon urheilija haluaa osallistua. Sen alapuolella on kilpailijan numeroa varten ruutu, jokaisella urheilijalla on siis oltava oma kilpailunumeronsa ja samassa sarjassa EI saa olla toista samaa numeroa, muissa sarjoissa saa kylläkin tämä annettu numero esiintyä. Kolmas rivi, tunnistimien tiedot, voidaan ohittaa tarpeettomana ja vasta neljännelle riville kirjoitetaan osallistujan nimi. Sen saa kirjoittaa kokonaan pienillä kirjaimilla, jos ruudussa Siivoa nimi automaattisesti annetaan olla rasti. Mahdollinen seura tai paikkakunta kirjoitetaan alimpaan laatikkoon ja nyt nappia Hyväksy painamalla urheilija tulee mukaan kisaan. Pelkkä Enter (CR) toimii hyväksymisen oletusnäppäimenä.

Pakollisia tietoja on siis vain kolme, sarjavalinta, kilpailunumero ja nimi. Kaikkia tietoja pääsee myöhemmin muuttamaan ja lisäämään uusia tietoja useammastakin eri kohtaa, tässä kohtaa helpoiten tuplaklikkaamalla urheilijan nimeä näytön oikeanpuoleisella listalla. Kilpailunumero kasvaa automaattisesti. Jos lähtöjärjestys arvotaan myöhemmin, lähtönumerron ei tarvitse kiinnittää huomiota, se korvaantuu myöhemmin oikealla kilpailunumerolla. Jos taas numerolappu annettiin samalla, mahdollinen jälkeenpäin tehtävä arvonta tulee tehdä huolellisesti, jotta numero ei vaihdu.

Kilpailijoita ei kaikkia tarvitse lisätä kerralla, samoin uusia sarjoja voidaan lisätä myöhemmin. Lisätyt tiedot saadaan talteen valitsemalla ensimmäisellä kertaa Kilpailut-valikosta toiminto Siirrä talteen toiselle nimelle ja antamalla kilpailulle kuvaava tiedoston nimi normaalissa windowsin tiedoston talletusnäytössä. Kilpailun ollessa jo perustettuna ja uudelleen avattuna talletus voidaan tehdä korppu-ikonia (kolmas vasemmalta) kliksauttamalla. Myös Kilpailut-valikon toiminto Entiselle nimelle talteen toimii samalla tavalla.

Tämän ohjeen alkuun


Lähtöajat

Kilpailijoiden tultua lisätyksi, voidaan kisa käynnistää.

Jos kaikki kilpailijat lähtevät samaan aikaan, valitaan Ajanotto-valikosta alin toiminto Yhteislähtö. Tässä näytössä rastitaan seuraavassa lähdössä lähtevät sarjat, yksi tai useampia ja lasketaan lähtöviivalla olevien urheilijoiden määrä napilla Hae. Seuraavaksi odotellaan lähtömerkkiä ja juuri silloin painetaan nappia START. Lähtöaika ilmestyy napin yläpuoliseen ruutuun ja napilla Hyväksy, siitä tulee kaikkien lähtöön merkittyjen urheilijoiden toteutunut lähtöaika.

Jos sarjassa on yksittäislähtö, lähtöajat joudutaan laskemaan tai arpomaan.

Tämä voidaan tehdä usealla eri tavalla, mutta helpoiten se tapahtuu Muutokset-valikon toiminnolla Arvonta. Yläosan Arvonnan ohjeet ruutuihin rastitaan yleensä kaksi ylintä (vanha tulos ja Sakon nollaus). Jos numerot jaettiin jo ilmoittautuessa, on nyt rastittava kohta Entiset numerot säilyvät, muuten se jää rastimatta. Tässä näytössä arvottava/laskettava sarja valitaan alhaalta vasemmalta. Ruudussa Edellisen sarjan suurin numero näkyy mahdollisen edeltävän sarjan viimeinen lähtönumero. Seuraavaan ruutuun annetaan tyhjien lähtöpaikkojen määrä (yleensä hiihdossa 2). Näistä kahdesta tiedosta ExTime laskee arvottavan sarjan ensimmäisen kilpailijan numeron napilla Edellisen sarjan viimeiseen lisää. Samalla lasketaan myös Sarjan lähtöaika (ensimmäinen todellinen) ruutujen Edellisen sarjan viimeinen lähtö, Sarjan lähtöväli ja Rinnan lähtee avulla. Hiihdossa on lähtöväli yleensä 30 sekuntia ja 1 urheilija kerrallaan(=rinnan). Mahdollisia jälki-ilmoittautuneita varten ei siis tarvitse lisätä "varalla"-nimisiä kilpailijoita.

Sarjan aloitusnumero-kenttää voi muuttaa vapaasti, samoin Sarjan lähtöaika-kenttää, kunhan pitää ajan muotoiluna esimerkin mukaista (tt.mm.ss). Näytön alaosan napilla Arvo tämä sarja sarjaan syntyy satunnainen lähtöjärjestys kun taas napilla Laske uudelleen järjestys säilyy ennallaan, vain numerot ja lähtöajat lasketaan vastaamaan muutettuja Sarjan aloitusnumero ja Sarjan lähtöaika- ja lähtöväli-ruutuja.

Toki lähtöaika voidaan merkitä erikseen kilpailijalle tämän tiedoissa välilehdellä Tulos ruutuun Lähtöaika, silloin lähtöajassa pitää olla mukana myös sekunnin sadasosat, kaikki toteutuneet ajat merkitään ExTimessä sadasosien tarkkuudella. Ja on yksittäislähdöissä myös todellisen lähtöhetken rekisteröinti mahdollinen, siitä vähän myöhemmin lisää.

Tämän ohjeen alkuun


Urheilijan valinta

Sarjat on perustettu, urheilijat lisätty ja lähtöajat on annettu tai arvottu. Kisa on käynnissä joko yhteis- tai yksittäislähtönä. Enää puuttuu maaliintulon ja mahdollisen todellisen lähtöajan rekisteröinti.

Aika tulee ajanoton perusnäyttöön F10-napilla. Nappia painetaan aina kilpailijan maaliin tullessa tai lähtiessä, jos halutaan tarkka rekisteröinti arvonnassa lasketun ajan tilalle. Jos lähtöaikaa ei rekisteröidä, loppuajan laskemisessa käytetään lähtölistan mukaista lähtöaikaa.

Kilpailija saadaan ajanoton näyttöön antamalla näppäimistöltä kilpailijan numero. Ensimmäisen numeron näppäys aktivoi näytön oikeaan alareunaan erillisen numerosyöttö-ikkunan. Pikku-ikkunaan annetaan kilpailijan numero. Enter-näppäimellä tai Tämä CR-napilla ExTime hakee annettua numeroa kilpailijoiden joukosta. Esc-näppäimellä tai Ohi ESC-napilla keskeytetään numerosyöttö.

Kilpailijan tiedot tulevat aktiiviselle riville tai sen alapuolelle, ei koskaan yläpuolelle. Väärä kilpailija saadaan pois DEL näppäimellä. Se poistaa kilpailijan vain näytöstä, ei kisatiedostosta.

Ajat ja numerot voidaan syöttää missä järjestyksessä tahansa, ajat ovat aina suuruusjärjestyksessä ja numero liikkuu nuolinäppäimillä riveillä ylös ja alaspäin, kun samalla pidetään shift-nappia pohjassa.

Tämän ohjeen alkuun


Ajan hyväksyntä

ExTime tarvitsee erillisen kuittauksen siitä, että samalla rivillä oleva aika ja kilpailija kuuluvat yhteen. Ensimmäiseksi valitaan

F1, F4, F6 ja F7-näppäimet ovat hyväksymis-näppäimiä. F1 hyväksyy ja kiinnittää aikaleiman kilpailijalle loppuajaksi, F4 väliajaksi, F6 kierrosajaksi ja F7 merkkaa sakkoringin kierretyksi. Näillä näppäilyillä numeron kanssa yhteen liitetyt ajat ovat tämän jälkeen pari, sen jälkeen aika ja numero liikkuvat yhdessä ylös ja alas. Yhteenkuulumisen merkkinä on sarakkeiden välissä joko =-merkki (loppuaika), V-kirjain (väliaika), C-kirjain (kierrosaika) tai L-kirjain (lähtöaika).

Työkalurivin punainen nuoli-ikoni (lähtö viivasta) kiinnittää ajan kilpailijan lähtöajaksi, vihreä nuoli taas väliajaksi (viiva ylitetään) ja musta nuoli (pysähdytään viivaan) taas maaliajaksi. Kierrokselle kaartuva nuoli-ikoni merkkaa ajan tietysti kierrosajaksi.

Jos aika ei sovi tarkoitukseen, ExTime antaa mahdollisuuden peruuttaa näppäily.

Toistamalla ajan hyväksyntä samalla rivillä peruuttaa ajan kiinnityksen, jos kysymykseen Onko aika oikealla kilpailijalla vastataan kieltävästi, eli puretaan ajan kiinnitys tälle kilpailijalle. Jos olet epävarma, vastaa Kyllä, niin tilanne säilyy ennallaan.

Osoittamalla hiirellä tiettyä kilpailijan riviä (oikealla puolen, kilpailijan tietojen päällä) ja painamalla samalla hiiren oikeaa näppäintä, ExTime antaa näkyviin valikon, josta voidaan valita, mitä samalla rivillä olevalle ajalle ja/tai kilpailijalle tehdään. Samalla valikko listaa ne pikanäppäimet (F1, F4, F6, Nro+S, Nro+V), joilla toimenpide voidaan tehdä ilman hiiren käyttöä.

Kun painat hiiren oikeaa näppäintä aikojen alueella vasemmalla, voit syntyvästä valikosta (oikealla) valita ajan poistamisen, kopioimisen tai muuttamisen.

Ajan hyväksynnän jälkeen kilpailijan tietorivi täydentyy loppuajalla, sijoituksella ja maaliin tulon kelloajalla. Samalla nämä tiedot lähtevät samassa verkossa mahdollisesti oleville muilla ExTime-koneille.

Kuuluttajan maalin seuranta näyttöön tulee uusi maalintulija, ajanoton loki-ikkunaan tulee viimeinen tapahtuma ja sarjan seurantanäytössä maaliin tulleen kilpailijan väri muuttuu vihreäksi, toteutuneeksi. Myös netin Online-seurantaan tulee uusi sarjan tilanne. Näistä lisää ExTimen jatkokurssilla.

Jos kilpailija oli sarjan viimeinen ilman aikaa oleva, eli sarja tuli valmiiksi, ExTime antaa äänimerkin ja kirjoittimelle ilmestyy sarjan tulosliuska, jos näin oli asetusarvoissa annettu ohjeeksi.

Tämän ohjeen alkuun

Mitä tästä lyhyestä ohjeesta puuttui tai oli huonosti sanottu ? Kommentoi.

Takaisin ExTimen ohjesivulle