versio 10.6.7, 18.3.2025
Streamauksella tarkoitan tekstigrafiikkaa, jota voi siirtää videokuvan päälle, kun kisasta lähetetään elävää kuvaa mm. Youtubeen. Ensimmäiset versiot tehtiin Tampereen 2019 Nuorten SM-hiihtoihin, sitten vähän lisää SpeedGolfin SM-kisoihin ja nyt sitten 2023 paljon lisää niille, jotka haluavat jakaa kisasta kuvaa nettiin vaikkapa OBS studion avustuksella.
Grafiikan tekeminen elävästä kisadatasta voidaan tehdä periaatteessa usealla eri tavalla:
Streamauksen palvelut löytyvät -valikosta kohdasta . Toiminnosta aukeaa ikkuna, josta voidaan valita kahden tyyppistä palvelua:
|
![]() Uusi tiedosto syntyy kolmesta erilaisesta tapahtumasta:
Tiedoston nimi näkyy alimmassa kentässä ja sitä päästään vaihtamaan napilla , kun tiedosto, joko tai , on valittuna. Jos vaihtoehto on valittu, niin stream-ikkuna avautuu napilla . Ikkunaa voidaan siirtää haluttuun paikkaan viemällä hiiren kursori ikkunan päälle, pitämällä hiiren vasenta nappia alhaalla ja vetämällä sitten ikkuna haluttuun paikkaan.Tietty urheilija voidaan ottaa myös seurantaan. Urheilija, jonka numero on annettu napin oikealla olevassa ruudussa, haetaan ja näytetään, jos hän on mukana kisassa (ei DNS/DNF) eikä hänellä vielä ole loppuaikaa. Nappia on toki painettava. Jos urheilija ei ole vielä lähtenyt, näytetään lähtölistaa, muuten ensimmäistä sellaista paikkaa, josta urheilijalta vielä puuttuu aika. Siis joko seuraavaa väliaikakohtaa tai maalia, jos väliaikoja ei oteta.Pikareitti seurantaan on ajanottonäytössä annettava kilpailijan numero ja S-kirjain, aivan kuin numero + K urheilija ilmoitetaan keskeyttäneeksi. |
Kaikissa tapauksissa urheilijasta näytettävät/tulostettavat tiedot valitaan samalla, napista aukevassa ikkunassa.Kun tulostusvaihtoehtona on tiedosto (XML/CSV) myös tiedoston järjestys voidaan valita. Ikkunaa (WIN) käytettäessä järjestys on aina tapahtumajärjestys, uusin ylimpänä. Toinen ero on väliaikojen/kierrosaikojen tulostuksessa. Tiedostoon (XML/CSV) menee aina kaikki väliaikapisteiden/kierrosten ajat, kun taas ikkunaan (WIN) menee vain valitun paikan aika. Tulostettavat sarjat valitaan tuttuun tapaan rastimalla halutut sarjat. Rastimis-ikkuna avautuu napista väliaikapisteen valinnalla on, vain valitun pisteen tapahtumat näytetään. Jos pistettä ei ole valittuna, näytetään ensimmäisen pisteen tapahtumat. Ja kyllähän se sarja sikäli vaikuttaa, että vain valitun sarjan väliaikapisteet ovat valittavissa. Jos sarjaa ei ole valittu, käytetään taas ensimmäistä sarjaa. . Ikkunaa käytettäessä ( ) ei valitulla sarjalla ole merkitystä. Sensijaan |
![]() |
![]() Tuolta se streamin tulos olisi sitten näyttänyt Ristijärvellä miesten 47.5 km väliaikakohdassa 16:02:46, heti Korpelan Heikin paikan ohittamisen jälkeen. Riville valitut tiedot näkyvät tuossa ylempänä. Luvut ovat oikeita, hiihtäjän saattaa joku tunnistaa. Vihjeeksi, että taustan kuva on Taivalkosken SM-viesteistä huhtikuulta 2018. Tämä ratkaisu sopii erityisesti sellaiseen stream-tuotantoon, jossa ei ole varsinaista selostusta ja jossa yksi kamera melko kiinteästi kuvaa vain yhtä paikkaa maastossa (tai maalissa). Ajat tulevat vasta, kun urheilija on ohittanut ajanottopisteen. Mitään erityistä miehitystä tarvita, jos tunnistimet ovat käytössä.
Juokseva kisa-aika saadaan toki jo nykyisellään näyttöön. Siitä löytyy omaa ohjettaan kuuluttajan ohjeista ja
|
|
![]() Tässä vähän toisenlainen kuva. Siinä on kyseessä kierrosaikoja sisältävä SM-kävelykisa viime syksyltä (2020) Lapualta. Tulosteeseen on lisätty sarjatieto, koska kolme sarjaa kilpaili yhdessä. Edetty matka näytetään muuttamalla kierrokset metreiksi. Kuvasta käy ilmi, että numerot 31 ja 22 tulivat viimeiseltä kierrokseltaan maaliin 2 sekunnin sisällä, ja kumpikin voittivat ovat sarjansa. Numero 12 sen sijaan ohitti kuvan paikan runsasta minuuttia aiemmin, jäljellä vielä 2 kilomerin mittaista kierrosta ja oli jäänyt sarjansa johtajalle runsaat 7 minuuttia ollen ohitushetkellä sarjassaan sijalla 3. |
Valitsemalla striimin/seurannan ohjausikkunan menusta saa esiin valikon, jonka avulla pääsee valitsemaan teksti-ikkunalle sopivan taustavärin, selkeästi erottuvan tekstien värien ja kirjainten fontin ja koon.pudottaa näyttöön tehtävien rivien määrää yhdellä (oletus on 3) ja taas kasvattaa sitä yhdellä. Alarajana on tietysti yksi ja ylärajaksi koodasin 20 tekstiriviä. -valinta siirtää valinnat talteen INI-tiedostoon, josta ne sitten seuraavalla ExTimen käyttökerralla tulevat automaattisesti käyttöön. |
![]() |
Tässä kuvassa on otettu Iivo seurantaan hänen lähestyessään 5 km kohtaa Pyhäjärven SM-kisoissa 2021. Näyttö uudistuu puolen sekunnin välein, ja seurattavan urheilijan alapuolella näkyvät ne, jotka Iivolla on vielä mahdollisuus ohittaa. Joni Mäen kärkiaikaan 11.32.1 on enää 9.0 sekuntia aikaa. Tiedot vasemmalta oikealle ovat Sija, Numero, Nimi, Väliaika, Ero kärkeen ja Väliaikakohta. |
![]() |
Oikealla on sama paikka, mutta puolitoista minuuttia myöhemmin. Lavastettu, koska olihan Iivo jo saanut väliaikansa tästä kohtaa. Värejä on vähän vaihdettu. Seuranta loppuu, kun väliaika saadaan. Pelkällä hiiren klikkauksella streamikkuna asettuu (sen vasen yläkulma) juuri klikattuun paikkaan. Pitämällä hiiren nappulaa pohjassa voi ikkunaa siirtää tyypilliseen windows-tyyliin. |
![]() |
ExTimen versiosta 10.5.0 alkaen striimausta voidaan ohjata erillisen ohjauskeskuksen kautta. Ohjauskeskus antaa mahdollisuuden nopeasti vaihtaa striimauskohdetta toiseen ja myös valita erilaisia kohteita striimaukseen. Näitä erilaisia ohjelmoituja kohteita, jatkossa videoseiniä, on tässä vaiheessa periaatteiltaan kahdeksan erilaista:
Kaikissa näissä videoseinisä on oma pohjansa, jonka käyttäjä (=sinä) voi rakentaa aika tavalla mieleisekseen. Rakentaminen voidaan tehdä joko ExTimen työkalun avulla, editoimalla muutokset teksturilla ini-tiedostoon tai yhdistelemällä ExTimeä ja teksturia. Tuon yhdistelyn totesin itse parhaimmaksi.
Jokaiselle videoseinälle annetaan nimi. Se näkyy ohjauskeskuksen näytössä. Ini-tiedostossa seinät numeroidaan juoksevasti, wall_1, wall_2,.. wall_n. Nykyisessä versiossa kahdeksan seinää voi olla yhtäaikaa käytössä, mutta kasvatus on helppoa, jos tarvetta ilmenee.
Yksi videoseinä koostuu yhdestä tai useammasta kehyksestä ja jokainen kehys taas yhdestä tai useammasta laatikosta (grafiikkaboxista). Yhden kehyksen kaikissa laatikoissa kirjasinlaji, ajan tarkkuus ja tekstin koko on sama. Jokainen laatikko sisältää yhden näytettävän tiedon ja jokaisen laatikon taustan ja tekstin väri ja tiedon keskitys voidaan säätää erikseen. Videoseinä itsessään voidaan asettaa tai hiirellä vetää mihin tahansa paikkaan, jota käytettävän laitteen näytön ohjaimet tukevat. Siis joko OBS-studion johonkin ikkunaan tai vaikkapa ulkoisella videotulostaululla näkyvään kohtaan.
Jokaisesta kehyksestä annetaan sen raamit, missä kohden videoseinää kehys sijaitsee. Lisäksi kehystä voidaan toistaa useita kertoja (max 30, alekkaisia rivejä) ja silloin annetaan lisäksi rivien välinen etäisyys. Ja tietysti nuo edellämainitut ajan tarkkuus, fontti ja merkin koko määritetään.
Vastaavasti jokaisesta kehyksen sisällä olevasta laatikosta annetaan, missä kohden kehystä se sijaitsee. Laatiikkon tuleva tieto valitaan ExTimen tietoluettelosta ja valittavana on myös vakiotieto. Tieto voidaan laatikon sisällä asettaa joko vasempaan laitaan, keskelle laatikkoa tai päättymään laatikon oikeaan reunaan. Jos tieto ei kokonaan mahdu varattuun laatikkoon, sitä lyhennetään ja loppuun laitetaan windows-tyyliin kaksi pistettä (..).
Esimerkkikuva selityksineen selittää asiaa lisää. Kuvassa on aika monimutkainen videoseinä, mutta varmaankin hyvin käytetyn tyyppinen. Ja vasta esimerkkien jälkeen seuraa tarkemmat ohjeet. ExTimen mukana tulevassa grafiikat.ini tiedostossa ovat kaikki esimerkeissä esiteltyjen videoseinien asetukset mukana.
Kuvassa (videoseinä kaksi, wall_2) on neljä kehystä, joissa vain kolmannessa on useampi kuin yksi grafiikkalaatikko. Kolmatta kehystä toistetaan 10 kertaa. Ini-tiedostossa seinän kuvaus näyttää tältä: [wall_2] Nimi=Tulokset Algoritmi=4 Parametri=0 Paikka=9999 Timer=30 Left=2498 Top=139 Width=1060 Height=569 frame_1=Header frame_2=Subheader frame_3=Urheilijat frame_4=Footer Kehys 3 on tuo toistettava kehys, ja siinä on kuusi laatikkoa, joita siis toistetaan alekkain 10 kertaa tai niin monta kertaa, kuin urheilijoita riittää. Algoritmi=4 viittaa tuohon yllä esitettyyn videoseinän näyttämisen käsittelysääntöön. Paikka=9999 tarkoittaa maalin kohtaa, 0 olisi lähtö ja 1 .. n on väliaikapisteen järjestys tai kierrosnumero. Left, Top, Width ja Height ovat videoseinän paikka ja koko näytönohjaimen pixel-avaruudessa ja Timer=30 on alussa haluttu näytön päivitystahti sekunneissa. Valitettavasti määrittelyissä on sekakieltä, mutta siihen on syynä. Palaan noihin määrittelyihinkin tarkemmin alempana. |
![]() |
Tämä toinen näyte (seinä 1) sisältää sitten kaksi kehystä, joissa kummassakin on kaksi tietolaatikkoa. Kaksi siksi, että näin saadaan lähtönumero ja lähtöaika isommalla fontilla kuin urheilijan nimi ja seura. |
|
Erikoista tässä on se, että kehykset menevät päällekkäin. Voi sen tehdä myös useammallakin kehyksellä, mutta näiden esimerkkien tarkoitus onkin vain tukea innokkaita striimaajia seinien rakentamisen alussa. [wall_1] Nimi=Lähtijän esittely Algoritmi=1 Parametri=0 Paikka=0 Left=2343 Top=113 Width=890 Height=76 frame_1=numero frame_2=nimi |
![]() |
Ja katsotaan sitten lisää tämän videoseinän rakennetta. Siinä on siis kaksi kehystä, numero ja nimi. Niihin viitataan lohkossa [wall_1] avainsanalla frame, avainsanan lopussa on sisäinen järjestysnumero _1 ja _2. Videoseinän jokaisen lohkon määritys on ini-tiedostossa omassa lohkossaan, esimerkki tuossa vasemmalla ja selitystä oikealla.
Lohko alkaa siis windowsin ini-tiedoston rakenteen mukaan avainsanalla [numero], joka taas löytyi frame_1=numero riviltä videoseinän määrittelystä lohkosta [wall_1].
[numero] Nimi=Urheilijan numero Font=Nightclub BTN Cn Merkki=50 Bold=0 Toistot=1 Rivivali=3 Left=10 Top=0 Width=516 Height=76 box_1=97; 0; 0; M; 90; 56; 0x34B4AD; 0x400040; box_2=103; 310; 0; M; 190; 56; 0x34B4AD; 0x400040; |
Lohkolle annetaan oma nimi, tämä lähinnä vain käyttäjän omaa tietojen hallintaa varten. Avainsanoilla , ja annetaan käytettävän fontin nimi, merkin koko ja mahdollinen tehostus. Bold=0 tarkoittaa, ettei vahvennusta ole ja 7 taas, että käytetään vahvennusta (boldausta) täysillä.tarkoittaa, että vain yhden urheilijan tiedot näytetään kerrallaan, määritys on siis tässä oikeastaan tarpeeton, lukumäärä on siis tyhjät pixelit urheilijarivien välissä. Ja huomaa, että Rivivali on kirjoitettu ilman äätä. Lohkon paikka ilmoitetaan samoin kuin seinän paikka, nyt lukuarvot ovat suhteessa kehyksen sisällä, paikka Left=0, Top=0 tarkoittaa siis seinän vasenta yläkulmaa. Ja sitten seuraa lohkossa olevien tietolaatikoiden määritykset, esimerkissä niitä on kaksi. Kumpikin määritys on omalla rivillään, jossa on 9 puolipisteellä eroteltua osaa. Ne selitän seuraavaksi. |
box_NRO=A; B; C; D; E; F; G; H; //I box_1= 97; 0; 0; M; 90; 56; 0x34B4AD; 0x400040; //Kilpailijan numero box_2=103; 310; 0; M; 190; 56; 0x34B4AD; 0x400040; //Kilpailijan lähtöaika
box_1= 97; 0; 0; M; 90; 56; 0x34B4AD; 0x400040; //Kilpailijan numero box_2=103; 310; 0; M; 190; 56; 0x34B4AD; 0x400040; //Kilpailijan lähtöaikaEli nuo kaksi laatikon määrittelyä ovat suomeksi:
Ja sen toisen kehyksen laatikkojen määrittelyt taas ovat:
box_1=102; 8; 27; T; 200; 25; 0xFFFFFF; 0xFF0000; //Seuran nimi box_2=99; 8; 0; L; 200; 25; 0xFFFFFF; 0xFF0000; //Kilpailijan nimiJos ihmettelet, miksi niiden alkupaikka on noin pieni (8), se johtuu siitä, että kehys itsessään on enemmän oikealla kuin ensimmäinen kehys. Kehykset ja laatikot voivat siis sijaita päällekkäin, lopputulos ei aina tosin ole välttämättä silmiä hivelevä.
Tarkoista pixelimääristä, tietojen numeroista, fonteista ja värien RGB-koodeista ei tarvitse liikaa murhetta kantaa. Käytettäessä ExTimen työkalua fontit, värit ja tiedot voidaan poimia valmiista luetteloista. Mutta ennenkuin esittelen tuon työkalun, niin katsotaan miltä ohjauskeskus tällä hetkellä näyttää.
Kolmannessa esimerkissä seurataan jatkuvasti maalin tapahtumia. Tämäkin (seinä 4) sisältää kaksi kehystä. Toisessa pyöritetään sarjan lähtöhetkestä alkavaa juoksevaa aikaa ja toisessa näytetään enimmillään kahdeksaa (8) viimeistä tapahtumaa. |
|
Tässä alla ensin seinän oma määritys grafiikat.ini-tiedostossa ja tuossa oikealla mallikuva Rovaniemen Suomen Cupin yhteislähtökisan maaliintulosta. [wall_4] Nimi=Maalin tapahtumat Algoritmi=6 Parametri=0 Paikka=9999 Timer=1 Left=2512 Top=142 Width=870 Height=980 frame_1=Juokseva frame_2=Maalitapahtuma |
![]() |
Ensimmäisessä kehyksessä (Juokseva) näytetään kahta tietoruutua, juoksevaa aikaa sarjan (pitää olla yhteislähtösarja tai viesti) ja seurantapaikan nimeä/kilometrimäärää. Kehyksen fontti on hiukan isompi (Merkki=24) kuin urheilijoiden tietojen kehyksessä (Merkki=20). [Juokseva] Nimi=Odotuspaikka Font=Lucida Sans Toistot=1 Flags=10000000 Rivivali=4 Merkki=24 Bold=0 Left=620 Top=0 Width=250 Height=30 box_1=221; 0; 0; R; 145; 30; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Kisa-aika box_2=213; 150; 0; M; 100; 30; 0xFFFF00; 0x000000; //Kohta Tämän kehyksen erikoisuus on sen jatkuva päivittäminen (Flags=10000000), joka saadaan aikaan, kun kehyksen tiedoissa rastitaan kohta Kisa-aika (221). . Ensimmäisessä tietolaatikossa on tietona |
Toisessa kehyksessä (Maalitapahtuma) on taas 6 tietosaraketta, joita toistetaan yhteensä 8 rivillä (Toistot=8). Kehyksen määrittelyssä on 8 paikassa . Esimerkin kuvassa on tosin vasta 6 urheilijaa sapunut maaliin. [Maalitapahtuma] Nimi=Nimen näyttö Font=Lucida Sans Toistot=8 Flags=00000000 Rivivali=4 Merkki=20 Bold=0 Left=0 Top=35 Width=870 Height=24 box_1=97; 0; 0; M; 80; 24; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Kilpailijan numero box_2=99; 83; 0; K; 250; 24; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Kilpailijan nimi box_3=102; 336; 0; L; 201; 24; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Seuran nimi box_4=110; 540; 0; M; 70; 24; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Sijoitus box_5=105; 620; 0; R; 145; 24; 0xFF0000; 0x00FFFF; //Kilpailijan tulos box_6=200; 770; 0; R; 100; 24; 0xFF0000; 0xFFFFFF; //Ero voittajaan Mallikuvassa (yllä) näkyy myös miten kenttään sopimaton teksti lyhennetään. Vilman ja Eveliinan seuran nimi ei ihan sovi. |
Grafiikan ohjauskeskus löytyy | -valikon kohdasta . Se on lisämaksullinen piirre, joten se saattaa olla harmaana eikä valinta ole silloin mahdollinen. Pienellä lisämaksulla asia korjaantuu, kun ExTimen seura-avain uusitaan.
![]() |
Grafiikan ohjauspöydällä ovat kaikki ini-tiedostosta löytyvät seinät, jokainen omalla rivillään.
Seinästä näkyy:
|
![]() Kun -ruutu on rastittuna, päivityslaskuri toimii sekunnin välein ja pienentää jatkuvan seurannan laskureita. Jos rasti puuttuu, ei automaattipäivitys ole toiminnassa.Nappi avaa valintaikkunan, jossa näkyvät sillä hetkellä ampumapaikalla olevat urheilijat. Näistä valitaan ne, joiden ammuntaa seurantaa halutaan seurata.Nappi Sen esimerkki löytyy alimmaisimpana. avaa suodatinikkunan, jossa voidaan valita matkan mukaan, mitä väliaikapaikat tai kierrokset näytetään väliaikojen tai kierrosaikojen laatikossa.Painamalla -nappia tapahtuu videoseinän päivitys heti. Jos useampi seinä on yhtä aikaa näytettävissä (käytännössä kai aika harvoin tarvetta), kaikki seinät päivittyvät samalla kertaa.-nappi sulkee ohjauspöydän ja kaikki auki olevat videoseinät. |
Videoseinän muokkauksen työkalu näyttää tällä hetkellä tältä. Siinä on näytön yläosassa videoseinän paikka (X ja Y) ja koko, leveys ja korkeus. X ja Y ovat ruudun pixeleinä ja kuvan esimerkki (X=2120, Y=131) tarkoittaa siis näytön olevan varsinaisen päänäytön (sen koko on 1920 * 1080) oikealla puolella, toisessa näytössä.
Vasemmassa listassa ovat seinällä olevat kehykset, ruudulla näkyvässä järjestyksessä ylimmästä alimpaan. Listan yläpuolella on videoseinälle annettu sen toimintaa kuvaava nimi. Oikeassa listassa ovat sitten vasemmassa listassa valitussa kehyksessä olevat laatikot, nyt järjestyksessä vasemmalta oikealle. Laatikon rivillä näkyy myös sen koko ja valmiiksi laskettuna on myös laatikon oikean reunan sijainti. Sijoitus alkaa siis kehyksen vasemmasta reunasta lukien pixelistä 540 ja kun sen laatikko on 70 pixeliä leveä, oikea reunan pixeli on siis 610.
Näytön alaosassa on videoseinään kiinnitettävän logiikan (algoritmi) valinta.
Työkalun vasemmassa reunassa ovat kehyksen tiedot muokattavina. Kehyksen paikkaa ja kokoa voidaan säätää liukukytkimillä, ensin valitaan tietysti, kumpaa muutetaan, paikkaa vai kokoa. Säätimien asteikko on prosentteja (%) koko videoseinän alueesta. X on vasemman reunan koordinaatti pixeleinä ja Y ylärivin koordinaatti, samoin pixeleinä ja ne lasketaan videoseinän vasemmasta yläkulmasta. Jos videoseinän paikkaa ja kokoa muutetaan (vasen yläkulma), kannattaa napin napsauksella laskea liukukytkimille uudet arvot. Sama pätee kehyksen sisällä olevien boxien liukukytkimiä, se tapahtuu napin kautta.Yhden kehyksen kaikissa laatikoissa käytetään samaa kirjasinlajia ja kokoa sekä ajan tarkkuutta. Kehyskohtaisesti ilmoitetaan myös muita säädettäviä tietoja, kuten nimen esitysasua, seuran nimen lyhentämistä, jne. Näistä lisää alempana. Työkalun oikeassa reunassa ovat sitten kehyksen laatikoiden tiedot valittavina ja muokattavina. Samoin kuin kehyksen paikkaa ja kokoa myös laatikkoa voidaan säätää liukukytkimillä. Säätimien asteikko on prosentteja (%) kehyksen alueesta. X ja Y lasketaan kehyksen vasemmasta yläkulmasta. Kehyksen korkeus tarkoittaa yhden tietorivin korkeutta. Jos tietoriviä toistetaan (esim. 10 urheilijaa näytössä), niin kehyksen kokonaan viemä tila näkyy -kentässä, esimerkissä siis 336 pixeliä. Se saadaan laskemalla kehyksen korkeus (30) kerrottuna toistoilla (10) lisättynä välien määrä (9) kertaa rivien välinen tyhjä alue (4) eli 10*30 + 9*4=336.-nappi asettaa kehyksen laatikoille vaakasuunnassa yhtä suuret välit. Jos laatikkojen yhteenlaskettu leveys on suurempi kuin kehyksen kokonaisleveys, väliksi asetetaan kehyksen rivien välinen etäisyys ja silloin on myös kehyksen kokonaisleveyttä kasvatettava (käsin), muuten oikea reuna kehyksestä ei näy oikein. -valintalistasta valitaan videoseinän toiminnan ohjelma. Nyt on valmiina seuraavat, alussa on algoritmin numero:
|
![]() Jos muutosten kohteena oleva videoseinä on samalla näkyvissä, urheilijatietojen sijasta siinä näkyvät videoseinän koko paksulla vihreällä ja valittu kehys ohuemmalla reunaviivalla piirrettynä ruutuna. |
Kehyksen tietojen hienosäätämistä varten on muutamia aseteltavia ja rastittavia kenttiä.
Oikealla alhaalla on väliaika/kierrosaikatapahtumien laatikon hienosäätöä varten muutamia rastittava kenttä:
Tärkein viimeisenä. Videoseinien määritysten ini-tiedosto ei ole extime.ini vaan se on grafiikat.ini. Tämä siksi, että grafiikan käsimuokkaus notepadillä ei sotke ExTimen muita määrityksiä ja toisaalta erillinen ini-tiedosto on helppo kopioida toiselle koneelle ilman että mikään muu ajoympäristön asetuksissa tahattomasti muuttuisi.
Ja tämä on siis vasta esimaistijaisia, vielä voi tulla isojakin muutoksia ja ExTime voi jopa grafiikkaa käytettäessä nyykähtää.
Ensin mallikuva (nimet eivät täsmää henkilöihin, seura kuitenkin, kuka tuntee?) ja sitten kehysten tiedot selityksineen.
Aluksi seinän määritys:
[wall_6] Nimi=Joukkueen esittely Algoritmi=2 Parametri=0 Paikka=9999 Timer=5 Left=2424 Top=92 Width=890 Height=125 frame_1=Joukkue frame_2=Osuus1 frame_3=Osuus2 frame_4=Osuus3 Seinällä on neljä kehystä, yksi joukkueelle ja kolme osuuksien urheilijoille. |
![]() |
|
|
||
[Joukkue] Nimi=Joukkuenimi Font=Tiresias Infofont Toistot=1 Osuus=0 Flags=00000000 Precision=10 Rivivali=8 Merkki=30 Bold=0 Left=0 Top=0 Width=800 Height=62 box_1=97; 0; 0; M; 90; 35; 0x34B4AD; 0x400040; box_2=102; 100; 0; L; 310; 35; 0xFFFFFF; 0xFF0000; box_3=105; 420; 0; M; 150; 35; 0xFF0000; 0xFFFFFF; |
Joukkueesta esitellään kolme tietoa, numero, seura ja lopputulos, koska tämä on viestin lopussa tapahtuva loppuesittely. Viestin alussa tuloskenttä on määrittelystä poissa. Joukkueen numeron sijasta/rinnalla voisi tietysti olla joukkueeen sijoituskin. Sen lisääminen on pakollinen harjoitustehtävä! Fonttina on Tiresias Infofont, joka on YLE:n käyttämä fontti, sama on myös osuuksilla. Ajan tarkkuutena on yksi kymmenys (Precision=10). Jos aikaa ei joukkueella ole, tilalle tulee koodi DNS/DNF/DSQ, jos ajan puutteen syy on tällä kansainvälisellä tavalla ilmoitettu. Alempana on osuuksien kehykset, ne poikkeavat toisistaan vain osuuden numeron (Osuus=1/2/3) ja sijaintipaikan (Left=0/120/240)) osalta. Ja onhan siinä yksi jekkukin, kakkososuuden urheilijan nimen esitysasu on vaihdettu, rasti on siis ollut kohdassa . |
|
|
||
[Osuus1] Nimi=Osuus1 Nimi Font=Tiresias Infofont Toistot=1 Osuus=1 Flags=00001000 Precision=10 Rivivali=8 Merkki=20 Bold=0 Left=0 Top=40 Width=210 Height=55 box_1=99; 0; 0; L; 200; 25; 0xFFFFFF; 0xFF0000; box_2=105; 0; 30; M; 150; 25; 0xFF0000; 0xFFFFFF; |
[Osuus2] Nimi=Osuus2 Nimi Font=Tiresias Infofont Toistot=1 Osuus=2 Flags=00101000 Precision=10 Rivivali=8 Merkki=20 Bold=0 Left=210 Top=40 Width=210 Height=55 box_1=99; 0; 0; L; 200; 25; 0xFFFFFF; 0xFF0000; box_2=105; 0; 30; M; 150; 25; 0xFF0000; 0xFFFFFF; |
[Osuus3] Nimi=Osuus3 Nimi Font=Tiresias Infofont Toistot=1 Osuus=3 Flags=00001000 Precision=10 Rivivali=8 Merkki=20 Bold=0 Left=420 Top=40 Width=210 Height=55 box_1=99; 0; 0; L; 200; 25; 0xFFFFFF; 0xFF0000; box_2=105; 0; 30; M; 150; 25; 0xFF0000; 0xFFFFFF; |
Ensin mallikuva (kuva ja nimi ei taaskaan taida täsmätä) ja sitten kehysten tiedot selityksineen.
Aluksi seinän määritys:
[wall_5] Nimi=Ammunnan seuranta Algoritmi=8 Parametri=1 Paikka=9999 Timer=1 Left=2512 Top=142 Width=590 Height=30 frame_1=Ammunnat frame_2=Ampujat Seinällä on kaksi kehystä, toisessa näytetään ammunnat ja toisessa muut urheilijan tiedot. Ammunnan taulutilanteen (Laukaukset, kuvassa mustalla) kanssa rinnastettavia, usein vaihtuvia tietoja ovat ammuntaan käytetty aika (Ammunta-aika, kuvassa punaisella) ja käytettyjen laukausten määrä (Patruunat, kuvassa oikealla, sinisenä). Ammunnan seurannassa on ensin valittava, mitä tauluja näytetään. Esimerkissä on rajattu radat neljän ampujan yhtäaikaiseen seuraamiseen. Näytettävät radat valitaan napilla , se on siis tehtävä ensin. Ammunnan videoseinä päivittyy automaattisesti aina, kun tauluilla tapahtuu jotakin. Ratamuutokset, urheilija saapuu ammuntaan ja lähtee ammunnasta, ovat harvinaisempia kuin laukauksista tulevat muutokset. Jos ammuntaan kuluvaa aikaa halutaan seurata juoksevasti, laitetaan rasti kohtaan . Ilman rastia aika-kenttää päivitetään vain, kun tauluilta tulee laukaus-tapahtuma (ihan miltä tahansa seurattavalta radalta). |
![]() |
|
|
[Ammunnat] Nimi=Ampumarata Font=Lucida Sans Toistot=4 Osuus=0 Flags=01000000 Precision=10 Rivivali=4 Merkki=24 Bold=0 Left=355 Top=0 Width=274 Height=24 box_1=222; 88; 0; L; 153; 24; 0xFFFFFF; 0x000000; 0; //Laukaukset box_2=232; 249; 0; L; 25; 24; 0xFFFFFF; 0xFF0000; 0; //Patruunat box_3=233; 0; 0; L; 78; 24; 0xFFFFFF; 0x0000FF; 0; //Ammunta-aika |
Tässä kehyksessä näytetään laukaukset, käytetyt patruunat ja ammunta-aika. Ammunnoista näytetään vain neljä ensimmäistä valittua rataa (Toistot=4), mutta esimerkkikuvassa oli valittuna vain radan kuusi urheilija. Kehys on sijoitettu ampujan nimitietojen kehyksen oikealla puolelle (Left=355). Jos kehys olisi ihan vasemalla, silloin tietolaatikon alkukohta ei voisi olla esimerkin mukainen 0, vaan sen pitäisi olla tuo sama 355. Kuvassa on osuttu laikkoihin 1, 3 ja 5, laikat 2 ja 4 ovat vielä nähtävillä. Aikaa oli käytetty 199 sekuntia, yli 3 minuuttia ! (Ei tositilanne). |
|
|
[Ampujat] Nimi=Ampujien nimet Font=Lucida Sans Toistot=4 Osuus=0 Flags=00000000 Precision=10 Rivivali=4 Merkki=20 Bold=0 Left=0 Top=0 Width=304 Height=24 box_1=97; 0; 0; L; 47; 24; 0xFFFFFF; 0xFF0000; 0; //Kilpailijan numero box_2=99; 50; 0; L; 254; 24; 0xFFFFFF; 0xFF0000; 0; //Kilpailijan nimi |
Urheilijasta näkyy kaksi tietoa, kilpailunumero ja urheilijan nimi. Kehys on sijoitettu ihan vasempaan reunaan (Left=0). Numero-laatikko tulee ihan vasemmalle ja on 80 pixeliä leveä, nimi taas alkaa kehyksen sisällä paikasta 85 pixeliä ja on 250 pixeliä leveä, eli sen oikea reuna loppuu paikkaan 335 (85 + 250). Siitä on taas sama viiden pixelin väli Laukaus-kehyksen alkupaikkaan (tuossa yllä se 340). |
Ensin mallikuva (silmien omistaja pitäisi olla tuttu) ja sitten seinän ainoan kehyksen tiedot selityksineen.
Aluksi seinän määritys:
[wall_7] Nimi=Kierrokset Algoritmi=4 Parametri=0 Paikka=9999 Timer=30 Left=2498 Top=139 Width=900 Height=30 frame_1=Kiertajat Seinällä on nyt vain yksi kehys, otsikot ja mainokset jätin pois. |
![]() |
|
|
[Kiertajat] Nimi=Seurannan ruudukko Font=Tiresias Infofont Toistot=10 Osuus=0 Flags=00010000 Precision=10 Rivivali=4 Merkki=20 Bold=0 Left=0 Top=0 Width=900 Height=30 box_1=97; 0; 0; M; 80; 30; 0xFF0000; 0xFFFFFF; 0; //Kilpailijan numero box_2=99; 86; 0; L; 250; 30; 0xFF0000; 0xFFFFFF; 0; //Kilpailijan nimi box_3=205; 342; 0; L; 342; 30; 0xC6B62B; 0xFFFFFF; 12; //Kierrosajat box_4=110; 690; 0; M; 60; 30; 0xFF0000; 0xFFFFFF; 0; //Sijoitus box_5=105; 756; 0; R; 135; 30; 0xFF0000; 0xFFFFFF; 0; //Kilpailijan tulos |
Tässä kehyksessä on erikoista laatikko 3, kierrosajat. Muut laatikot on jo aikaisemmissa esimerkeissä käyty läpi.
Sijoitus on sulkujen sisällä ja eroa edeltää etumerkki. Kenttien keskinäinen järjestys on aina sama. Kullekin väliaikapaikalle / kierrokselle lasketaan sen saama tila laatikon koko leveydestä. Kuvan esimerkissä siis 342 pixeliä jaettuna kahdella paikalla antaa kummankin paikkasarakkeen leveydeksi noin 170 pixeliä, muutama pixeli varataan myös sarakkeiden väliin. |
Kun halutaan näyttää useamman väliaikapaikan aikoja kerralla, niin napin SM-pyöräilyn kierroksissa, kun kisassa sarjasta riippuen oli kierrosten pituudet eri mittaisia. Valitsin näyttöön kaksi kierroksen loppua, enkä ollut tarkkana siinä, että miesten eliittisarjaan eivät kuuluneet kaikki rastittavissa näkyvät kierrokset. Tämä Kajalle tiedoksi ensi vuotta varten. Tuo väliaikapaikkalista kun on tarkoitettu kaikkien sarjojen yhteiskäyttöön. Pitää harkita vaihtoehtoisia toteutuksia saamani palautteen perusteella.
avulla saadaan esiin rastittava luettelo kaikista kisassa olevista väliaikapaikoista/kierroksista/jaardeista. Itse menin halpaanTakaisin ExTimen ohjeet sivuille
Käykää laittamassa Facebookiin kommentteja.